روان شناسی تخصصی رشد

اسید فولیک از ابتلای کودک به اوتیسم پیشگیری می کند

تحقیقات در آمریکا نشان می دهد که مصرف اسید فولیک در آغاز بارداری از ابتلای کودکان به بیماری اوتیسیم پیشگیری می کند.

 محققان موسسه سلامتی دیویس دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که احتمال ابتلای کودکان مادرانی که مصرف روزانه توصیه اسید فولیک (600 میکروگرم تقریبا) را در ماه اول بارداری رعایت کردند، کاهش یافت.

تحقیقات گذشته اشاره داشت که مصرف مکمل های غذایی و ویتامین ها در طول دوره بارداری از احتمال ابتلای مادران باردار به اختلالات اندک اوتیسم می کاهد و محققان این تحقیقات را برای شناسایی ویتامین مسئول این نقش انجام دادند تا اینکه دریافتند که ویتامین B9 یا اسید فولیک نقش دارد.

محققان به زنان بارداری توصیه کردند که مکمل های غذایی حاوی اسید فولیک را به طور روزانه و منظم برای حفاظت از کودکان خود در برابر هرگونه آسیب احتمالی مصرف کنند.

منبع: خبر آنلاین



  • نظرات() 
  • نوع مطلب :زایمان و نوزاد ،
  • اختلالات بینایی نوزادان نارس به علت آسیب‌های مغزی است

      تحقیقات جدید نشان داد که بین آسیب‌های مغزی و اختلالات بینایی نوزادان نارس ارتباط وجود دارد.

    محققان دانمارکی در تحقیقات جدید خود دریافتند که اختلالات بینایی در نوزادان نارس به آسیب های مغزی و بیماری چشمی رتینوپاتی (مشکلات شبکیه) وابسته است.

     

    محققان در تحقیقات خود یک مجموعه شامل 178 کودک پیش دبستانی را که به طور بسیار نارس یعنی گذشت کمتر از 28 هفته از بارداری مادران خود در سال های 2004 و 2006 متولد شده بودند به همراه یک گروه دیگر متشکل از 56 کودک که در مدت زمان طبیعی بدنیا آمده بودند، بررسی کردند.

     

    نویسندگان این تحقیقات همچنین دریافتند که کمبود توسعه جهانی، متوسط تا شدید درمان ناهنجاری فرورفتگی و درمان رتینوپاتی به طور مستقل با آسیب بینایی وابسته بودند.


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • نوع مطلب :زایمان و نوزاد ،
  • مكیدن انگشت، راهی برای رسیدن به آرامش

    بچه‌ها علاقه زیادی به مكیدن انگشت دارند و این كار امری شایع میان آنها محسوب می‌شود. در واقع مكیدن انگشت یك عادت خیلی طبیعی در كودكان به شمار می‌رود و حتی در دوران جنینی هم اتفاق می‌افتد. این پدیده معمولا با بالا رفتن سن كودك خود به خود از بین می‌رود.

    مكیدن انگشت واكنشی طبیعی نسبت به استرس و اضطراب در كودك است و به او آرامش می‌‌دهد و كودك با این كار خودش را آرام می‌كند. گاهی هم كودك این كار را انجام می‌دهد تا استقلالش را نشان دهد. نوزادان عموماً زمانی كه شیر می‌خورند و شیشه شیر، پستانك یا سینه مادر خود را به دهان می‌گیرند، چرت می‌زنند، اما با بزرگ‌تر شدن، مكیدن انگشت را هم به عنوان راهی برای به آرامش رسیدن و كاستن اضطراب انجام می‌دهند.

     

    این عادت معمولا بعد از 6 ماهگی از بین می‌رود، ولی برخی كودكان مكیدن انگشت را تا 4 یا 5 سالگی هم ادامه می‌دهند اما اگر بعد از این سن، كودك شما هنوز مكیدن انگشت را تكرار می‌كند، باید به دنبال راه چاره باشید چرا كه این عمل او را در معرض مشكلات دهان و دندان و مشكلات تكلمی قرار می‌دهد.


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • نوع مطلب :زایمان و نوزاد ،
  • آشنایی با توانایی‌های شناختی کودکان

     در طول مرحله دوم، ‌از ۲ تا ۶ و ۷ سالگی، كودك با نمادها و سمبل‌ها آشنا می‌شود. به طور مثال وقتی كلمه درخت را می‌شنود،‌ می‌تواند خود درخت را در ذهن خود مجسم كند. او می‌داند كه كلمه مادر یعنی كسی كه به طور دائم از او مواظبت می‌كند و نیازهایش را بر طرف می‌سازد. در این دوره، كودك می‌تواند به تقلید تاخیری دست بزند.‌

    مثلاً ‌وقتی بابا یا مامان حضور ندارند،‌ ادای آنها را در آورد اما در این دوره كودك نمی تواند ابعاد مختلف شیء را در نظر بگیرد. مثلاً اگر دو مقدار آب مساوی را در دو لیوان مختلف بریزیم او نمی تواند بفهمد كه مقدار آب فرق نكرده است. از ویژگی‌های مهم این مرحله، خود مداری است. به این صورت كه كودك خیال می‌‌كند همه مردم مثل او فكر می‌كنند و نیازهای او، همان نیازهای مردم است. جاندار پنداری ویژگی دیگر این مرحله است. كودك خیال می‌كند كه خورشید،‌ ماه، قایق،‌ باد و باران جان دارند. بنابراین ‌داستان‌هایی كه در این باره ساخته شوند، برای او جالب و واقعی خواهند بود.

    در مرحله عملیات عینی، كودك منطقی فكر كردن را آغاز می‌كند: حساب كردن، ‌درك روابط میان طبقات، درك سلسله مراتب و... مثلاً‌ اگر چند چوب با اندازه‌های مختلف به كودك بدهند، او می‌تواند آنها را به ترتیب اندازه بچیند ‌ یا اگر دو مقدار آب مساوی را در دو لیوان پهن و باریك بریزند، خواهد گفت كه مقدار آب فرق نكرده است.


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • نوع مطلب :رشد شناختی کودک ،
  • ADHD چیست؟

     

    ADHD اختلالی است که در آن پر تحرکی ، بی توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدید تر از کودکان دیگر وجود دارد. ۳ تا ۵ در صد کودکان به این اختلال مبتلا هستند و در پسرها شایع تر است . ممکن است در بعضی بیشتر دیده شود . علائم این بیماری قبل از ۷ سالگی شروع می شود ولی اغلب د ر دوران مدرسه مشکلات جدی ایجاد می گردد .

    علت

    این بیماری سالهاست که شناخته شده و عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند. به نظر می رسد علت آن بیشتر به نقص در تکامل سیستم اعصاب باشد . کودکان مبتلا احتمالا در قسمت هایی از مغز که مسئول توجه ، تمرکز وتنظیم فعالیت های حرکتی می باشد دچار نقص جزئی هستند . توارث و ژنتیک در این اختلال نقش دارد . همچنین در بعضی موارد در جریان حاملگی یا زایمان یا پس از آن صدمات جزئی به ساختمان مغز وارد می شود که می تواند باعث این مشکل گردد.


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • نوع مطلب :بیش فعالی/ کمبود توجه ،




  • نصرت نوجوان


    آخرین پست ها


    آمار وبلاگ

    • کل بازدید :
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان :
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :




    شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات