تبلیغات
روان شناسی تخصصی رشد - مطالب فروردین 1391

روان شناسی تخصصی رشد

دوقلوها

ساره یك دختركوچولوی 5 ساله است كه یك خواهر بزرگ‌تر هم دارد به نام سارا كه كلاس اول دبستان است. ساره خیلی دوست داشت به مدرسه برود. هر روز صبح سارا كه به مدرسه می‌رفت ساره آنقدر گریه می‌كرد كه مامانش عصبانی می‌شد. تا بالاخره مادر تصمیم گرفت ساره را به مهدكودك ببرد. در نزدیكی خانه آنها یك مهدكودك بود به نام فرشته‌های كوچولو. مامان ساره، او را در آنجا ثبت‌نام كرد. از فردای آن روز سارا كه به مدرسه می‌رفت، ساره هم به مهدكودك می‌رفت و خیلی خوشحال بود.

چند روزی گذشت، تا این‌ كه یك روز مادر دید كه ساره خیلی ناراحت است و گوشه‌ای نشسته و گریه می‌كند.

مادر پیش ساره رفت و گفت: چی شده دخترم، چرا گریه می‌كنی؟ كسی اذیتت كرده؟

ساره گفت: نه، دلم برای سارا تنگ شده. دلم می‌خواست پیش سارا بودم. من دوست دارم به مدرسه سارا بروم.

مادر گفت: آخه نمیشه دخترم؛ تو باید در مدرسه‌ای باشی كه همه، همسن خودت هستند و سارا هم به مدرسه مخصوص خودش می‌رود.


ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • نوع مطلب :داستان های کودکان ،
  • به كودك كمك كنید سرگرم شود

    اگر شما هم فرزند كوچكی دارید، حتماً آرزو می‌كنید به جای این‌كه دائم دنبال شما باشد و از شما بخواهد با او بازی كنید، خودش مشغول بازی شده و بتواند مدتی با اسباب‌بازی‌هایش سرگرم شود. البته بعضی از بچه‌ها خیلی زیبا و آرام مشغول بازی می‌شوند و خودشان را با اسباب‌بازی‌هایشان سرگرم می‌كنند اما در مقابل گروهی هم هستند كه لحظه‌ای از پدر و مادرشان جدا نمی‌شوند و دائم دنبال آنها هستند.

    پدر و مادر باید این نكته را در نظر داشته باشند كه گاهی كودك از رفتار آنها یاد می‌گیرد فقط زمانی بازی كند كه والدین اطرافش هستند؛ این بچه‌ها معمولاً به كارها و روابط پدر و مادر حسادت می‌كنند و می‌خواهند آنها هیچ كاری به غیر از بازی كردن با آنها انجام ندهند. بنابراین در چنین شرایطی كاملاً طبیعی است كه كودك بازی كردن به تنهایی را نپذیرد و با بهانه‌گیری والدین را مجبور كند با او همراه شوند.

    اگر پدر و مادر براحتی تسلیم كودك شوند و هر وقت او می‌خواهد كارهای خودشان را تعطیل كنند، باید منتظر رفتارهای بدتری هم باشند چون این كودك هیچ وقت یاد نمی‌گیرد كارها و برنامه‌های خودش را مدیریت كند. البته این به معنای بی‌توجهی به كودك نیست؛ كودك به توجه شما نیاز دارد و باید حس كند به عنوان یكی از اعضای خانواده مورد احترام و شخصی باارزش است.


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • نوع مطلب :رشد هیجانی کودک ،
  • در دعوای بچه‌ها دخالت نكنید

    پدر و مادرهایی كه بیش از یك فرزند دارند، حتماً گاهی شاهد دعوا كردن آنها هستند. البته این مساله اغلب باعث نگرانی والدین می‌شود، چرا كه نمی‌دانند شیوه برخورد صحیح چیست؛ آیا باید هنگام دعوای بچه‌ها، دخالت كرده و مشكل‌شان را حل كنند؟ یا این‌كه تنها باید از دور آنها را كنترل كنند تا مشكل خاصی برایشان پیش نیاید؟

    خواهرها و برادرها به دلیل حس رقابت، حسادت، تفاوت و ده‌ها موضوع دیگر با یكدیگر مقابله می‌كنند؛ این بحث و دعواها بلافاصله پس از تولد فرزند كوچك‌تر شروع می‌شود و تا دوران نوجوانی هم ادامه دارد. نكته مهم، نحوه برخورد والدین است چون به طور حتم آنها می‌توانند به شیوه‌هایی كمك كنند تا بچه‌ها هنگام دعوا نیز بهترین رفتار را داشته باشند. بنابراین بهتر است پدر و مادر نكات زیر را در نظر داشته باشند:

    هیچ وقت بچه‌ها را با هم مقایسه نكنید؛ مثلاً نباید به یكی از آنها بگویید: «برادرت همیشه در مدرسه نمره‌های خوبی داشت، تو چرا این كار را بلد نیستی؟»


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • نوع مطلب :سایر اختلالات ،
  • لکنت زبان (2)

    لکنت زبان، یک پدیده پیچیده روانی – حرکتی است که به‌طور موقت یا دائم در ادا و تلفظ کلمات و سیلاب‌ها به وجود می‌آید که به علت انقباض غیرعادی عضلانی، کلمه درست تلفظ نمی‌شود.

    این اختلال در میان پسران، بیش از دختران شایع است به گونه‌ای که در بررسی‌ها و تحقیقات مختلف، نسبتی در حدود 70% برای پسران و 30% برای دختران به دست آمده است.

    ‌یكی از موضوعاتی كه خانواده‌ها را بسیار نگران می‌كند لكنت زبان كودكانشان است. لكنت زبان عبارت است از تكرار و طولانی شدن اصوات و كلمات كه باعث كاهش روانی كلام می‌شود و معمولا همراه با وقفه‌‌ها و سكوت‌های مكرر است.

    میزان شیوع لكنت در جمعیت كلی حدود یك درصد است؛ اما میزان بروز آن را نزدیك به 3 درصد تخمین زده‌اند. لکنت زبان، از مهمترین و متداول‌ترین انواع اختلالات تکلمی است و در سه مرحله سنی امکان بروز دارد:

    الف. 2 تا 4 سالگی: یعنی سن آغاز سخن گفتن، که به علت رشد سریع فرهنگ لغات، کودک دچار لکنت می‌شود.

    ب. 6 تا 7 سالگی: یعنی زمان آغاز مدرسه، که به لحاظ ویژگی‌های عاطفی و سازگاری‌های اجتماعی خاص این مرحله از زندگی کودک و مواجه شدن وی با اولین تجربه رسمی اجتماعی، ایجاد می‌شود. این دوره زمان مناسبی برای بروز این اختلال است.


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • علل لکنت و روش های درمانی

    در واقع دلایل بروز لکنت زبان در کودکان ، تا کنون بطور دقیقی روشن نشده است. اما آنچه که تا حدودی مشخص است، آن است که لکنت نمی‌تواند علت واحدی داشته باشد. بلکه همواره معلول علت بدنی ، عاطفی ، اجتماعی و یا ترکیب این عوامل است. بسیاری از افرادی که لکنت زبان دارند دچار بعضی از ناراحتیهای عصبی و ناسازگاری‌های اجتماعی هستند. اما تشخیص اینکه آیا اینگونه ناراحتیهای روانی علت لکنت زبان است و یا لکنت خود حاصل حالات و فشارهای ناشی از اختلالات روانی است، بسیار مشکل است. در بعضی از مواقع لکنت ربان ممکن است حاصل نارساییها و اختلالات دستگاه عصبی باشد و یا در مواردی نیز لکنت زبان از زمان کودکی در اثر بعضی ناهنجاریهای خفیف فیزیولوژیکی پدید می‌آید.


    روشهای اصلاح و درمان لکنت زبان
    امروزه از روشهای مختلفی برای اصلاح ، درمان و بازپروری اختلالات گویایی و لکنت زبان استفاده می‌نمایند. از جمله این روشها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.


    روشهای زبانی یا تلفظی
    برای انجام این عمل بهترین هماهنگی‌ها بین حنجره ، گونه‌ها ، زبان و لب‌ها لازم است؛ اما همین که در این هماهنگی خللی ایجاد شود، زبان به لکنت می‌افتد. پیش از سن 4 یا 5 سالگی به‌ندرت معلوم می‌شود که کودک لکنت زبان دارد. کندی زبان بر اثر اختلال‌های بدنی یا برآشفتگی‌های عاطفی، در انسان رشد می‌یابد. گویا بتوان در پاره‌ای موارد ، کند زبانی را از راه آموزش برطرف کرد؛ یعنی به شخص مبتلا آموخت که چگونه آهسته آهسته چیزی را بخواند؛ آهسته آهسته و با توجه خاص به حرف زدن خود ، سخن بگوید و هر هجایی را با کمال دقت ادا کند.


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • نوع مطلب :لکنت زبان ،
  • لکنت تونیک یا توقف در تلفظ

    در این حالت در فعالیت عضلات تلفظی چند ثانیه توقف و سکون بوجود می‌آید و کودک دچار وقفه در تلفظ و ادای کلمه همراه با فشار ، کوشش و حرکات خاصی است. کودک مبتلا به این لکنت برای ادای کلمه شدیدا به خودش فشار می‌آورد و پس از لحظاتی سکون بطور ناگهانی و با تشنج کلمه را ادا می‌کند.


    مراحل مختلف لکنت
    کودکانی که دچار لکنت زبان هستند معمولا و از بدو پیدایش لکنت تا مرحله نهایی مراحل مختلفی را به شرح زیر می‌گذراند.


    لکنتی که کودک پذیرفته است.
    کودک در این مرحله متوجه می‌شود که برخی از حروف و کلمات را بطور غیرطبیعی تکرار می‌کند. اما به نظر می‌رسد که نگران حالت گویایی خودش نیست. کودک از این که اختلال تکلمی دارد ناراحت نبوده و رنجی نمی‌برد و کوششی هم برای رفع آن نمی‌نماید. در این مرحله ،‌ لکنت کودک معمولا همراه با اختلالات تنفسی و یا علایم و عوارض بیماری نمی‌باشد. نوع لکنت کودک در این مرحله بیشتر از لکنت تکراری است و به همین دلیل در این حالت برنامه‌های گفتار درمانی موثر است.


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • نوع مطلب :لکنت زبان ،
  • لکنت زبان

    لکنت زبان عمدتا و بطور کلی جز در موارد استثنایی در دوران خردسالی آغاز شده و یک پدیده خاص دوران کودکی است. معمولا از سنین 2 تا 4 سالگی شروع می‌شود. لکنت زبان از مهمترین و متداولترین اختلالات تکلمی است. در سنین 6 تا 7 سالگی نیز که مصادف با زمان آغاز مدرسه می‌باشد به لحاظ ویژگیهای عاطفی و سازگاری اجتماعی خاص این دوره موقعیت مناسبی است برای بروز لکنت زبان در میان کودکانی که بیشتر مستعد چنین اختلالی می‌باشند. گاهی از موارد در دوران بلوغ نیز افرادی که قبلا به نحوی لکنت زبان داشته‌اند دچار لکنت زبان می‌شوند.
    در واقع سن ، شرایط و ویژگیهای بلوغ نیز احتمالا در تغییر شکل یا تشدید لکنت موثر است. لکنت زبان در میان پسران بیشتر از دختران است و در بررسی‌ها و تحقیقات مختلف نسبتی در حدود 70 درصد برای پسران و 30 درصد برای دختران ذکر گردیده است. بسیار دیده‌ایم که بعضیها به هنگام صحبت ، لکنت زبان دارند؛ یعنی زبان‌شان بر سر برخی از حروف گیر می‌کند. با چنین افرادی باید با ملایمت رفتار کرد؛ ولی متاسفانه عده‌ای هستند که کند زبانی را دستاویز شوخی و ریشخند می‌پندارند. کندی زبان در جایی پیش می‌آید که دستگاههای تکلم انسان دچار پاره‌ای از تشنج‌هاست؛ از اینرو ادای کلمات ناگهان به مانع برخورد می‌کند و پیوسته مکثی در میان صحبت روی می‌دهد. به هنگام چنین رویدادی معمولا انسان حرفی را که روی آن مکث ایجاد شده است، چندبار تکرار می‌کند.
    انواع لکنت
    لکنت کلونیک یا حالت تکراری در بیان کلمه
    در این نوع از لکنت زبان کودک یک سیلاب از کلمه‌ای را (که معمولا اولین سیلاب کلمه را) با سرعت و تشنج تکرار می‌کند. مثلا کلمه پدر را چنین بیان می‌کند : پ پ پ پدر.

    منبع: انجمن لکنت زبان ایران



  • نظرات() 
  • نوع مطلب :لکنت زبان ،
  • اثرات روانی سقط جنین جدی است

    سقط جنین یكی از شایع‌ترین عوارض بارداری است. 20 ـ 15 درصد حاملگی‌ها منتهی به سقط می‌شود كه گاهی این سقط‌ها می‌تواند حیات مادر را نیز تهدید كند. گرچه به درمان جسمی سقط اهمیت زیادی می‌دهند، اما اثرات روانی آن معمولا نادیده گرفته می‌شود. حتی در مطالعات نیز تا دهه 90 توجه اندكی به جنبه‌های روانی سقط شده بود، ولی در طول 2 دهه گذشته مطالعات زیادی روی آثار روانی سقط شده است؛ سوگ و افسردگی از جمله واكنش‌های روانی به سقط است.

    به طور كلی سوگ بعد از سقط می‌تواند بشدت سوگ از دست دادن یكی از اعضای خانواده باشد. 40 درصد خانم‌ها بعد از سقط دچار علائم غم و اندوه، اشتیاق به داشتن بچه از دست رفته، تمایل به صحبت راجع به احساس فقدان و اختلالات خواب می‌شوند. احساس گناه و سرزنش خود نیز می‌تواند در مادر وجود داشته باشد. سقط معمولا ناگهانی و غیرمنتظره است. معمولا كسی با فرد همدردی زیادی نمی‌كند و مراسم سوگواری كه به رفع سوگ كمك می‌كند، برگزار نمی‌شود. معمولا اطرافیان به جای شنیدن غصه‌های فرد و درك احساسات او با گفتن این‌كه چیز مهمی نبود یا «هنوز بچه‌ای وجود نداشت كه برایش غصه بخوری» فرصت ابراز هیجانات منفی را از فرد می‌گیرند و همه اینها به تشدید علائم سوگ دامن می‌زند. از طرفی واكنش افراد مختلف نسبت به استرس متفاوت است و تحمل سقط در برخی راحت‌تر از سایرین است. از جمله ریسك‌فاكتورهایی كه ممكن است همراه با علائم شدیدتر باشد شامل حاملگی اول، سابقه ناباروری، سقط‌های مكرر قبلی، عدم حمایت خانواده و سابقه اختلالات روانپزشكی می‌شود.


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • نوع مطلب :زایمان و نوزاد ،
  • احتمال ژنتیكی بودن اختلالات یادگیری

    یك محقق انگلیسی پیشنهاد كرده است تنوع وسیعی از ناتوانایی های یادگیری بوسیله ژنها ایجاد می شوند.


    به گزارش ساینس دیلی سرپرست این تحقیق رابرت پلومین مطالعات گذشته بر یافتن ژن های مسئول هر اختلال بطور جداگانه متمركز بودند. اما با تكنیك های ارزیابی جدید ی كه در دسترس هستند مطالعات جدید شواهدی را فراهم كرده اند مبنی براینكه ژن ها می توانند مسئول طیف وسیعی از اختلالات یادگیری باشند.
     
    پلومین استاد ژنتیك رفتاری دركینگز كالج لندن می گوید ارتباطات ژنتیكی می توانند در اختلالات یادگیری زبان و ریاضیات و حتی اعمال حافظه دخالت داشته باشند.

    به گفته او تحقیقات بیشتری درزمینه ژن ها باید انجام شود تا پیشرفت های مهمی درزمینه تحقیقات نورولوژیك حاصل شود. محققان با غلبه بر موانع باقیمانده در راه تشخیص این ژن ها به یافته های شگفت انگیزی در باره مكانیسم های عمومی در همه سطوح ارزیابی از ژنها تا مغز و تا رفتار دست خواهند یافت.
     
    منبع: جام جم



  • نظرات() 
  • نوع مطلب :اختلالات یادگیری ،
  • اختلالات یادگیری فرزندانتان را درك كنید

    واژه «اختلالات یادگیری» یا «ناتوانی در یادگیری» به معنای عقب‌افتادگی ذهنی یا اختلالات عاطفی نیست. دانش‌آموزانی كه ناتوانی در یادگیری دارند دارای مشكلاتی چون مشكل در صحبت كردن،‌ خواندن، نوشتن، محاسبه، مشكل در تمركز حواس و توجه به مطالب، گیج شدن در مورد زمان و فضا، رفتاری تحریك‌پذیرانه و مشكل در یادآوری و هماهنگی فیزیكی ضعیف دارند.

    كودكان مبتلا به اختلال یادگیری پدر و مادر و معلمشان را گیج و آشفته می‌كنند، زیرا مطلبی را به آسانی می‌خوانند و مهارت‌های لازم را كسب می‌كنندو فردا آن را فراموش می‌كنند. این دسته از كودكان معمولا رفتاری نامشخص، غیرقابل پیش‌بینی و غیرثابت دارند. چنین كودكانی در فهمیدن و استفاده از اطلاعاتی كه از حواس پنجگانه‌شان دریافت می‌كنند با مشكل روبه‌رو هستند. این مشكل در تشخیص، انتخاب و ارتباط دادن اطلاعات دریافتی و سپس مربوط ساختن این اطلاعات با دانسته‌های قبلی وجود دارد، بنابراین دانش‌آموزی با این اختلال ممكن است نتواند اطلاعات را برای مدت كافی در حافظه خود نگه دارد و استفاده درستی از آن بكند، حتی ممكن است وی اشكال یا فرم‌های كاملا متفاوت را یك شكل یا همانند درك كند یا حروف الفبا را اشتباه تشخیص دهد. آنچه مسلم است نمای ظاهری و خارجی ناتوانی‌های یادگیری كودكی نسبت به كودك دیگر متفاوت‌اند، ولی آنچه همیشه در آنها دیده می‌شود، الگوی مشخص ضعف یادگیری است كه در كارهای تحصیلی كودك تاثیر می‌گذارد.


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • نوع مطلب :اختلالات یادگیری ،
  • رابطه اختلال یادگیری و هوش

    هوش یكی از متغیر‌های مهم در تعریف اختلال یادگیری است كه به عنوان استعداد عمومی، تمام فعالیت‌های ذهنی را شامل می‌شود. این نیروی ذهنی موجب می‌شود انسان بتواند مسائل موجود در زندگی را حل كند و در تطابق‌یابی با محیط اطراف توانا باشد.

    میزان هوش (آی‌كیو) یك كودك از طریق آزمون‌های هوشی سنجیده می‌شود. كودكانی كه به اختلال یادگیری مبتلا هستند، از نظر هوشی مشكلی ندارند. به عبارت دیگر آنها عقب‌مانده ذهنی نیستند، ولی ممكن است برخی كودكان كه از نظر هوشی در گروه افراد مرزی قرار می‌گیرند، اختلال یادگیری هم داشته باشند كه در این صورت، تشخیص آن دشوارتر و پیچیده‌تر خواهد بود.

    بسیاری از معلمان اظهار می‌كنند دانش‌آموز به درس توجه نمی‌كند، از پنجره به بیرون نگاه می‌كند، مدام با وسایل خود بازی می‌كند یا با بچه‌ها صحبت می‌كند. همه این رفتارها ممكن است در نتیجه نقص در توجه باشد. در محیط پیرامون ما،بیش از هزاران محرك (دیداری، شنیداری، بویایی و لمسی) وجود دارد كه ما تنها به طور انتخابی به تعداد كمی از آنها توجه می‌كنیم.


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • نوع مطلب :اختلالات یادگیری ،
  • تفاوت‌های اختلال یادگیری با كندذهنی

    نیاز به یادگیری به طور طبیعی در نهاد بشر وجود دارد. انسان از اوایل دوران كودكی این نیاز را در خود احساس می‌كند و می‌خواهد به اسرار دنیای اطراف خود پی ببرد تا در این روند از كیفیت وجود خود آگاه ‌شود. او یاد می‌گیرد كه باید حركت كند،راه برود، گوش بدهد، بیندیشد، سخن بگوید، بخواند و بنویسد. این یادگیری ممكن است بدون مشكل حاصل شود، اما برخی عوامل، سبب یادگیری یا اختلال در یادگیری می‌شود. تجربه‌های متخصصان بالینی نشان می‌دهد همكاری نكردن والدین و اولیای مدرسه یكی از مهم‌ترین مشكلات در درمان این كودكان است كه به طور جبران‌ناپذیری بر راهكارهای درمانی تاثیر نامناسب می‌گذارد. معمولا علت این عدم همكاری، نداشتن اطلاعات لازم درباه اختلال و نگرش نامناسب نسبت به كودكان مبتلاست.  سال 1963 ساموئل كرك، برای كودكانی كه به عنوان آسیب‌دیده خفیف، كندآموز، نارسا‌خوان یا ناتوان از نظر ادراكی، نامگذاری می‌شدند، اصطلاح كلی «ناتوانی یادگیری» را پیشنهاد كرد زیرا هر یك از آن عناوین در توصیف دقیق و درست مشكل آنها با محدودیت‌هایی همراه بودند.


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • تفاوت‌های اختلال یادگیری با كندذهنی

    نیاز به یادگیری به طور طبیعی در نهاد بشر وجود دارد. انسان از اوایل دوران كودكی این نیاز را در خود احساس می‌كند و می‌خواهد به اسرار دنیای اطراف خود پی ببرد تا در این روند از كیفیت وجود خود آگاه ‌شود. او یاد می‌گیرد كه باید حركت كند،راه برود، گوش بدهد، بیندیشد، سخن بگوید، بخواند و بنویسد. این یادگیری ممكن است بدون مشكل حاصل شود، اما برخی عوامل، سبب یادگیری یا اختلال در یادگیری می‌شود. تجربه‌های متخصصان بالینی نشان می‌دهد همكاری نكردن والدین و اولیای مدرسه یكی از مهم‌ترین مشكلات در درمان این كودكان است كه به طور جبران‌ناپذیری بر راهكارهای درمانی تاثیر نامناسب می‌گذارد. معمولا علت این عدم همكاری، نداشتن اطلاعات لازم درباه اختلال و نگرش نامناسب نسبت به كودكان مبتلاست.  سال 1963 ساموئل كرك، برای كودكانی كه به عنوان آسیب‌دیده خفیف، كندآموز، نارسا‌خوان یا ناتوان از نظر ادراكی، نامگذاری می‌شدند، اصطلاح كلی «ناتوانی یادگیری» را پیشنهاد كرد زیرا هر یك از آن عناوین در توصیف دقیق و درست مشكل آنها با محدودیت‌هایی همراه بودند.


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • نوع مطلب :اختلالات یادگیری ،
  • ارتباط کلامی متناسب با سن کودک

    شیوهٔ گفتگو با کودکان برحسب سن آنان متفاوت است. آگاهی از توان درک کلامی در کودکان که براساس مراحل رشدی ایشان صورت می‌پذیرد، باعث می‌شود انتظارات والدین از کودک منطقی‌تر باشد. از سوئی شناخت پیام‌های نهفته در پرسش‌های کودکان و ریشه‌یابی بحث‌ها و مجادلات آنها، زمینهٔ ارتباط کلامی مؤثرتری را در خانواده فراهم می‌نماید.
    به این گفتگو توجه کنید:


    - پدر: کدوم شلوارتو دوست داری، آبیه یا قرمزه؟
    - کودک: هیچ کدوم، اصلاً امروز نمی‌خوام برم مدرسه!!
    روشن است که هر شیوه ارتباطی، در زمان و مرحلهٔ خاصی کارکرد مثبت دارد. مشکل اینجاست که وقتی تازه درمی‌یابید چه‌طور باید با فرزندتان صحبت کنید او بزرگتر شده است و متأسفانه شیوهٔ پیشین صحبت شما دیگر نتیجه نمی‌دهد. از این‌رو، شایسته است الگوهای گفتگوی والدین با کودکان، متناسب با مراحل رشد و ویژگی‌های شخصیتی آنان تغییر یابد.
    آنچه در پی می‌آید، شیوه‌های ارتباط کودکان با محیط از بدو تولد تا
    ۱۱ سالگی و الگوهای مناسب توجیه شده برای ارتباط والدین با کودک براساس سنین موردنظر می‌باشد.


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • نوع مطلب :اختلالات ارتباط ،
  • از وابستگی تا همبستگی

    چقدر با واژه دلبستگی آشنایید؟ اگر بخواهیم آن را در جمله ای کوتاه تعریف کنیم مفهومی است که بر پایه میزان اعتماد کودک به اطرافیان و به خصوص افرادی که مسئولیت نگهداری او را بر عهده دارند به وجود می آید. سه نوع دلبستگی(وابستگی) را می توان مشخص کرد.


    ۱) دلبسته ایمن: زمانی کودک در این طبقه قرار می گیرد که هنگام بازگشت مادر با او به تعامل بپردازد .این کودکان هنگام رفتن مادر زیاد شکایت نمی کنند و هنگام بازگشت او با رضایت به بازی خود ادامه می دهند.


    ۲) دلبسته ی ناایمن اجتنابی: این کودکان هنگام رفتن مادر پریشان نمی شوند و اگر پریشان شوند، غریبه نیز مانند مادر می تواند آنها را آرام کند. آنها در موقع بازگشت مادر آشکارا از تعامل با او اجتناب می کنند.


    ۳) دلبسته ی نا ایمن دوسوگرا: این کودکان در غیاب مادر خیلی مضطرب می شوند ولی هنگام بازگشت او در برابرش مقاومت می کنند. آنها در آن واحد هم در جستجوی برقراری ارتباط جسمانی با مادر هستند و هم از آن پرهیز می کنند.


    ادامه مطلب


  • نظرات() 
  • نوع مطلب :دلبستگی ،


    • کل صفحات:2  
    • 1
    • 2
    •   

    نصرت نوجوان


    آخرین پست ها


    آمار وبلاگ

    • کل بازدید :
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان :
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :