بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مصرف شیر در میان كودكان در سال‌های اخیر در مقایسه با گذشته به میزان قابل توجهی كاهش یافته است. این در حالی است كه در مقابل نوشیدنی‌های شیرین كه ارزش تغذیه‌ای كمتری دارد در برنامه غذایی روزانه كودكان جایگزین شیر شده است.

بنابراین بیم آن می‌رود در آینده‌ای نزدیك این نوشیدنی‌های شیرین به جایگزینی برای نوشیدنی‌های مغذی تبدیل شده و سلامت آنها را در معرض خطر قرار دهد. كودكان در رده سنی 5 تا 8 سال علاقه چندان زیادی به خوردن شیر ندارند. شیر و آب میوه طبیعی از اصلی‌ترین مواد موردنیاز بدن كودك برای رشد است كه توجه به آنها در برنامه غذایی كودكان ضروری است. این در حالی است كه هیچ جایگزین مناسبی برای این دو نوشیدنی مغذی وجود ندارد و نباید تصور شود كه نوشیدنی‌های شیرین یا انرژی‌زا می‌تواند جایگزین مناسبی برای آنها بوده و نیازهای تغذیه‌ای كودك را برآورده سازد.

البته تغییر در مصرف میوه و سبزیجات و جایگزینی فست‌فودها به جای غذاهای مقوی خانگی نیز از جمله عواملی است كه بدون تردید در كاهش علاقه كودكان به مصرف روزانه شیر بی‌تاثیر نبوده است.

كودكانی كه علاقه زیادی به خوردن شیر دارند، به نوشیدن آب میوه‌های طبیعی نیز علاقه‌مندند و این نشان می‌دهد شیر و آب میوه طبیعی نوشیدنی‌های مقوی‌ای هستند كه مكمل همدیگرند و نباید آنها را در برنامه غذایی كودكان جایگزین هم كرد. نوشابه‌های انرژی‌زا حتی در صورتی كه به عنوان یك نوشیدنی سالم مورد تایید قرار گرفته باشند هم موجب افزایش اشتهای كودكان می‌شود و از این رو، خانواده‌ها باید این نكته را مورد توجه قرار دهند كه اگر به دنبال یك برنامه غذایی سالم برای فرزندانشان هستند، باید محدودیت‌هایی را برای نوشیدنی‌های انرژی‌زا كه ارزش تغذیه‌ای چندان زیادی ندارند در نظر بگیرند. اگرچه آب پرتقال نیز حاوی كلسیم است، اما میزان كلسیمی كه بدن از شیر جذب می‌كند، به مراتب بیشتر است. رشد استخوان‌ها در فاصله سنی 2 تا 18 سال نیز بدون وجود كلسیم كافی در بدن با محدودیت انجام می‌شود. بنابراین می‌توان گفت شیر یك نوشیدنی كامل و مغذی است كه می‌تواند سلامت و رشد بدن در دوره كودكی و نوجوانی را تضمین كند و هیچ نوشیدنی دیگری نمی‌تواند با آن برابری كند.

به گفته متخصصان تغذیه برای این‌كه كودكان در سنین رشد با كمبود مواد ضروری در بدن مواجه نشوند بهتر است در فاصله سنی یک تا سه ​ سال روزی سه لیوان، در فاصله سنی 4 تا 8 سال روزانه دو یا سه لیوان و در محدوده سنی 9 تا 18 سال نیز هر روز سه یا چهار لیوان شیر بنوشند.

 منبع: جام جم